Upplysningar om behandlingen av affärspartners/leverantörers personuppgifter
Här lämnar vi information om dina rättigheter i samband med personuppgiftsbehandling av Smart Energy Holding a.s., företagsnummer: 10676406, med säte på U Trezorky 921/2, Jinonice, 158 00 Praha 5, eller av kontrollerade eller kontrollerande juridiska personer som tillsammans med Smart Energy Holding a.s. utgör en koncern i den mening som avses i § 71–91 i lag nr 90/2012 om kommersiella bolag.
Du bör läsa informationen noggrant. Vi har gjort vårt bästa för att den ska vara så lättbegriplig som möjligt. Vi förklarar gärna begrepp eller bestämmelser som ändå skulle vara oklara för dig.
1. Vem är personuppgiftsansvarig?
Den personuppgiftsansvarige, dvs. den som fastställer ändamålen med och medlen för behandlingen av dina personuppgifter, mer bestämt affärspartners/leverantörers personuppgifter, är företaget Smart Energy Holding a.s. (nedan kallat ”företaget”). Företaget har inte utsett något dataskyddsombud.
2. Hur behandlas dina personuppgifter?
Vid behandling av dina personuppgifter följer vi tillämpliga rättsliga bestämmelser, mer bestämt förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016, känd som allmänna dataskyddsförordningen, och därmed sammanhängande bestämmelser.
3. Vad är syftet med och den rättsliga grunden för personuppgiftsbehandlingen?
Vi behandlar och lagrar dina personuppgifter uteslutande för följande ändamål:
- Affärsverksamhet.
- Avtalsförhandlingar, fullgörande av avtalsförpliktelser.
- Tillhandhållande av tillhörande tjänster.
- Fullgörande av våra skyldigheter mot statliga och lokala myndigheter.
- Registreringsändamål och statistiska ändamål.
- Marknadsförings- och reklamändamål.
- Skydd av företagets berättigade intressen.
Rättslig grund för behandling av personuppgifter:
- För att fullgöra ett avtal enligt artikel 6.1 b i dataskyddsförordningen.
- För att fullgöra en rättslig förpliktelse enligt artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen.
- För statliga och kommunala myndigheters inspektioner.
- För företagets berättigade intressen enligt artikel 6.1 f i dataskyddsförordningen – vårda relationerna med affärspartner och kunder samt skicka kommersiella meddelanden om den tjänst eller vara som avtalet avser.
4. Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vi behandlar särskilt följande personuppgifter: förnamn, efternamn, i tillämpliga fall akademiska titlar, födelsedatum, företagsnummer, skatteregistreringsnummer (moms), fast eller tillfällig bostadsadress, företagsadress, leverans- eller annan kontaktadress, e-postadress, telefonnummer, bankkontonummer, underskrift (i både pappersform och digital form, inklusive metadata), information om medlemskap i en juridisk persons stadgeenliga organ samt andra personuppgifter som rör eller kan skapas i samband med att avtalet ingås eller fullgörs eller tjänster tillhandahålls.
Dessutom behandlar vi uppgifter om din skriftliga och elektroniska kommunikation med företaget, inklusive IP-adresser, webbläsardata och typ av elektronisk enhet.
Dina personuppgifter används inte för automatiserat beslutsfattande eller profilering.
Företaget behandlar personuppgifter manuellt och automatiskt direkt genom sina anställda och eventuellt även genom personuppgiftsbiträden (se punkt 8). Företagets tekniska och organisatoriska skydd av personuppgifter överensstämmer med tillämpliga bestämmelser. Uppgifterna samlas in och behandlas för bestämda, uttryckliga och legitima ändamål. Uppgiftsbehandlingen utförs inte på ett sätt som är oförenligt med dessa ändamål. Endast uppgifter som är absolut nödvändiga för det angivna ändamålet samlas in och behandlas.
5. Hur länge behandlar vi dina personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter under hela vårt samarbete och under hela den tid de avtalsenliga rättigheterna och skyldigheterna gäller, eller under den tid tjänsterna tillhandahålls, samt under den tid som krävs för arkivändamål enligt tillämpliga och allmänt bindande rättsliga bestämmelser, men inte längre än den period som föreskrivs i sådana bestämmelser. Om avtalsförhandlingar inte leder till något avtal behandlar vi de lämnade personuppgifterna i 6 månader från den berörda förhandlingen.
6. Kommunikation med företagets kundtjänst – inspelning av telefonsamtal
Om du kommunicerar med oss per telefon via linjen för tekniskt stöd kan samtalen spelas in. Vi upplyser dig alltid om att samtalet spelas in i början av samtalet. Inspelningarna lagras i vårt interna informationssystem. Vi spelar in samtal på grund av företagets berättigade intressen, vilket innebär att vi dokumenterar dina förfrågningar, förslag eller anspråk för att registrera, utvärdera och ta itu med dem samt se till att vi i rätt tid fullgör våra avtalsförpliktelser. Dessutom spelar vi in samtal för att visa att vi uppfyller de kommunikations- och tjänsterelaterade kvalitetskraven. Observera att den tekniska lösningen inte gör det möjligt att avbryta inspelningen direkt om det visar sig att det inte finns någon rättslig grund för inspelningen, eller om samtycket återkallas. I sådana fall noterar vi din begäran och behandlar den. Om begäran är motiverad och det inte finns några ytterligare skäl att behandla inspelningen raderas inspelningen permanent från alla lagringsmedier inom en månad från samtalet.
7. Hur skyddar vi dina personuppgifter?
Du kan förlita dig på att vi behandlar dina personuppgifter med vederbörlig omsorg och i enlighet med tillämpliga rättsliga bestämmelser. Vi skyddar dina personuppgifter i så stor utsträckning som möjligt, motsvarande de tillgängliga resursernas tekniska nivå. Företaget har vidtagit följande tekniska och organisatoriska åtgärder:
- Det fysiska tillträdet till företagets lokaler begränsas genom låsning av entrédörrarna.
- Pappersdokument skyddas mot obehörig kopiering och användning genom att de förvaras i låsta skåp och kontor som endast vissa anställda har tillträde till.
- Elektroniska dokument skyddas med lösenord, data krypteras och åtkomsten till företagsnätverket skyddas genom brandvägg.
Om dina personuppgifter överförs till tredje part säkerställer vi genom avtal en tillräcklig dataskydds- och datasäkerhetsnivå i enlighet med tillämpliga rättsliga krav.
8. Till vilka andra parter överför vi dina personuppgifter, och varför?
Av princip överför vi inte dina personuppgifter till tredje part, med följande undantag:
- Du har gett ditt samtycke.
- Det rör sig om ett koncernföretag (särskilt PHOTOMATE s.r.o., Photomate Logistic s.r.o., Photomate Energy s.r.o., Prokišova s.r.o., PHOTOMATE Polska Sp. z o.o., Polen, PHOTOMATE Hungary Kft., Ungern, LLC PHOTOMATE, Ukraina, PHOTOMATE BULGARIA EOOD, Bulgarien, PHOTOMATE Scandinavia ApS, Danmark, PHOTOMATE Green Energy Romania Srl., Rumänien, PHOTOMATE Eurasia LLC, Georgien, Photomate Scandinavia AB, Sverige, organisationsenheterna PHOTOMATE s.r.o. i Estland och Litauen, Photomate Kazakhstan, PHOTOMATE CA LLC, Uzbekistan).
- Tredje parter som agerar personuppgiftsbiträden för vår räkning och tillhandahåller tekniska och organisatoriska tjänster, däribland drift av programvara och lagring av data, samt personer som tillhandahåller den personuppgiftsansvarige bokförings- och skattetjänster eller juridisk rådgivning enligt våra instruktioner.
- Inom ramen för lagstadgade skyldigheter kan vi överföra uppgifter till finansmyndigheter eller andra berörda myndigheter, om detta krävs enligt tvingande rättsliga bestämmelser.
Med undantag för ovanstående har vi inte för avsikt att överföra dina personuppgifter till länder utanför EU eller internationella organisationer.
9. Vad har du för rättigheter när det gäller skydd av personuppgifter?
När det gäller de personuppgifter vi behandlar har du följande rättigheter gentemot oss som personuppgiftsansvarig:
- Rätt att få bekräftelse på behandlingens omfattning och att få tillgång till uppgifterna.
- Rätt till rättelse eller komplettering av dina personuppgifter om uppgifterna är felaktiga eller ofullständiga.
- Rätt till radering eller begränsning av personuppgiftsbehandlingen om de villkor som fastställs i lagstiftningen är uppfyllda.
- Rätt att göra invändningar mot behandling av personuppgifter.
- Rätt att överföra dina personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.
Om vi behandlar några personuppgifter på grundval av ditt samtycke har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till behandlingen av sådana personuppgifter.
Du kan utöva alla dina rättigheter genom att inge en skriftlig begäran till den personuppgiftsansvarige adresserad till företagets säte eller genom att skicka ett e-postmeddelande till info@photomate.eu
Om du anser att behandlingen av dina personuppgifter är lagstridig har du rätt att lämna in ett klagomål till behörig nationell dataskyddsmyndighet i EU:s nationella dataskyddsmyndighet.